Notice: Metoda constructor apelată pentru WP_Widget în Zoninator_ZonePosts_Widget este învechită de la versiunea 4.3.0! Folosește în schimb
__construct()
. in /home/stagingforbes/public_html/wp-includes/functions.php on line 3943
 Ce normali eram odată... - Forbes.ro
Cautare



, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Ce normali eram odată…

De câte ori văd spotul TV pentru vopseaua Danke, mă țintuiește replica personajului feminin (soția, interpretată de actrița Isabela Neamțu) adresată soțului (Mihai Călin): „Ce normal erai odată...”

Nu știu ce vânzări și ce rezultate a produs această reclamă pentru vopseaua Danke, în care actorul Mihai Călin vopsește un perete cu trafaletul și cântă cu pasiune „Pușca și cureaua lată”, într-o adaptare… nemțească. Nu-mi propun să fac o analiză a acestui clip de 30 de secunde. (Viața noastră este plină de analiști și lucrul acesta e foarte bun.) Nu-l etichetez drept un spot candidat la vreun premiu de creație, dar conține, totuși, o replică pe care o consider memorabilă: „Ce normal erai odată…”

Replica asta, rostită cu tristețe și reproș, este o lamă bună de tăiat venele. Ascunde un trecut încărcat cu emoții puternice, poate o mare iubire… Tocmai în asta constă fumusețea acestei replici rostite impecabil de Isabela Neamțu. Frumusețea este extratextul pe care aceasta îl poate recrea în mintea spectatorului. Replica pare mai degrabă să îmbogățească viețile celor două personaje, soțul și soția, decât să aducă o valoare brandului Danke. (Am spus că nu fac o analiză a spotului.)

În fond, cei doi au ajuns niște casnici: el, băiat de casă, dă harnic cu trafaletul și cântă, amintându-și de vremea când era „fala munților” (ce bărbat eram odată!), iar ea… Nu știm ce-a fost ea, cum a fost odată, dar o vedem acum cu un lighean în brațe, plin cu rufe… O scenă domestică din viața unui cuplu cu ceva ani în spate, tulburată de replica asta memorabilă: „Ce normal erai odată…”.

Probabil că din ce în ce mai puțini oameni trăiesc un astfel de moment în care au răgazul și luciditatea de a se întreba, cum am fost odată… Prezentul care se derulează cu o viteză amețitoare chiar nu ne mai permite să trăim astfel de… nostalgii. Apoi, mai toți angajații și antreprenorii, în frunte cu lucrătorii din departamentele de HR, se întrebă (stupid) unde vor fi peste cinci ani sau unde se văd peste cinci ani. Toată lumea se grăbește să prindă un loc în viitor. Cum am fost în trecut, asta nu contează, sigur că am fost mai necopți, mai naivi, mai înapoiați, pentru că trecutul înseamnă o frână, ceva prăfuit și vechi! Să depășim trecutul, să nu ne mai întoarcem, să ne debarasăm, să-l uităm! – ni se tot bagă în cap.

Ca să nu mai despicăm firul în patru – „Ce normal erai odată…” – mă gândesc dacă ar merita să adresăm acest reproș pentru piața noastră de publicitate: „Ce normală erai odată… Ce oameni normali erau… Ce relații normale între clienți și agenții sau între agenții și furnizorii de media erau odată! Ce rebate-uri și discount-uri normale erau! Ce tiraje normale erau odată… Cum se făceau angajările odată!

Sigur că lista „reproșurilor” este foarte lungă. Sigur că între piața de acum 10 ani și cea din prezent nu mai este nicio asemănare. Trăim în alt film. Mai bun? Mai prost? Greu de răspuns tranșant. Și atunci, care ar fi reproșul? Mă tem că lecțiile trecutului nu mai folosesc la nimic celor care face publicitate în prezent. Oamenii de publicitate (și nu numai ei!) uită repede, au memoria scurtă. Parcă toate experiențele din trecut sunt șterse și îngropate, pentru că urgențele actualității cer „aplicarea unor noi modele de business”, „modele digitale”, „modele integrate”…

Cu siguranță că publicitatea românească muncea cu pasiune când „umbla prin codrul verde de brad cu pușca și cureaua lată…” Acum, nu ne rămâne decât să sperăm că vor exista, totuși, momente (ca cele trăite de bărbatul din spotul Danke) în care publicitarii să se simtă revitalizați și plini de pasiune. Măcar așa, cât „vopesc” (construiesc) o campanie cu o replică memorabilă!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii