Notice: Metoda constructor apelată pentru WP_Widget în Zoninator_ZonePosts_Widget este învechită de la versiunea 4.3.0! Folosește în schimb
__construct()
. in /home/stagingforbes/public_html/wp-includes/functions.php on line 3948
 Urzeala cancerului - Forbes.ro
Cautare



, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Urzeala cancerului

La începutul acestui an, Consiliul Concurenței a publicat raportul (140 de pagini) pe baza căruia a decis, în octombrie 2014, amendarea cu 3,2 milioane de euro a 11 agenții de media care au format un cartel pentru eliminarea de pe piață a concurentului The Group.
Petre_Barbu.jpg

Dincolo de cuantumul amenzilor, cred că raportul reprezintă cea mai puternică lovitură de imagine pe care a primit-o piața de publicitate din România, în istoria sa de 24 de ani.

Manevrele agențiilor, mesajele schimbate între personajele acestei afaceri (numele proprii au fost șterse în raport, dar se recunosc ușor de cititorii avizați), conținutul e-mail-urilor scrise de șefii agențiilor care urmăreau să-l elimine pe Zoltan Szigeti (The Group), întregul raport, de altfel, arată că lumea publicității românești nu este cu nimic mai presus decât alte zone mai la vedere din societatea noastră.

Publicitarii, în special vârfurile agențiilor de media, foarte sensibili la imaginea lor de „oameni aleși”, seamănă, în fapt, ca stofă umană, cu cei pe care îi vedem învârtindu-se în politica românească, în talk-show-urile TV, în fotbal ori în showbiz. Nu sunt niște „extratereștri” veniți pe plaiurile mioritice cu o „misiune nobilă” și nici nu formează o elită demnă de admirat. Nu, nicidecum! Ei se încadrează perfect în piesajul românesc.

Modul cum s-au comportat și cum au schimbat idei și mesaje în corespondența făcută publică de Consiliul Concurenței arată că sunt niște intriganți. S-ar putea spune că, prin aceste rânduri, suntem de parte lui Zoltan Szigeti, care are două roluri diferite: în viziunea celor 11 agenții, el este un „cancer ce trebuie oprit” ca să nu mai câștige pitch-uri și, în același timp, este o victimă, conform raportului Consiliului Concurenței. Dar nu cred că trebuie să ne justificăm poziția și să clarificăm de partea cui suntem!

Totuși, să-l etichetezi pe Zoltan Szigeti, într-un mesaj privat, drept un „cancer” mi se pare un gest departe de orice gând creștinesc. Este adevărat, lumea publicității românești nu are niciun Dumnezeu, pentru că banul o dictează.

Revenind la raportul Consiliului Concurenței, mă întreb: oare ce relevanță are conținutul acestuia pentru clienții publicitari din piața noastră? S-ar putea ca mulți dintre clienți să fie făcuți din același aluat (uman) și atunci raportul contează prea puțin. Dar oare cum îl vor recepta conducerile rețelelor internaționale din care fac parte cele 11 agenții amendate? Vor resimți acestea, într-un fel, lovitura de imagine pe care au primit-o aici, în România?

Cred că efectele publicării acestui raport se vor manifesta negativ pe termen lung. Avem de-a face în această industrie cu niște oameni mărginiți, care, în ciuda interviurilor și declarațiilor frumos ambalate și poleite pentru „presa de familie”, n-au nici măcar o viziune pentru a doua zi. Totul trebuie făcut acum, adversarul trebui anihilat acum și cu orice preț. Dar prețul plătit pentru această înhăitare neghioabă este mult mai mare de 3,2 milioane de euro! Vor suferi nu numai cele 11 agenții, ci întreaga noastră piață va suporta acest derapaj.

După apariția raportului, am văzut declarația lui Octavian Popescu, vicepreședintele Initiative, una dintre agențiile amendate: „Am fost amendați pentru refuzul de a participa la licitații trucate.” (conform Hotnews) Cred că este o afirmație foarte gravă, ce ar trebui susținută cu dovezi și probe. Trebuie să ai dovezi că au fost „licitații trucate” pentru a vorbi astfel. Acestea, dacă există, ar trebui prezentate instituțiilor statului (Justiție, Consiliul Concurenței) pentru a elimina… „cancerul”. Mă tem, însă, că Octavian Popescu a făcut doar o declarație de „imagine”. Dar, la fel ca și în alte domenii, și pe piața noastră de publicitate se aruncă ușor cu vorbe, fără argumente și fără dovezi. Se lucrează numai cu frustrări.

Un lucru este clar: „cancerul” nu se află la The Group. Boala bolilor fără scăpare este întinsă în metastaze în toată piața. Totuși, se poate face business de publicitate în România și așa: devastați de metastaze!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii