Notice: Metoda constructor apelată pentru WP_Widget în Zoninator_ZonePosts_Widget este învechită de la versiunea 4.3.0! Folosește în schimb
__construct()
. in /home/stagingforbes/public_html/wp-includes/functions.php on line 3948
 Ţară, ţară, vrem meseriaşi - Forbes.ro
Cautare



, Contributor

Industrie |
|

Ţară, ţară, vrem meseriaşi

Image46
Într-o lume dinamică şi competitivă, nevoia companiilor de meseriaşi pricepuţi este tot mai crescută. Ce fac când aceştia nu sunt atât de uşor de găsit? Îi formează singuri.

După ce timp de aproape 25 de ani, majoritatea elevilor, dar şi părinţii acestora, se visau devenind gulere albe, zicala „meseria este brăţară de aur” este acum mai adevărată şi mai necesară ca niciodată. Cel mai bine şi-au dat seama de acest lucru companiile autohtone sau străine care au decis să investească în România, dar care s-au văzut puse în faţa unor oameni care îşi doresc să lucreze însă „nu ştiu meserie”.

Reformele succesive ale sistemului de învăţământ care au dus în cele din urmă la desfiinţarea şcolilor profesionale au făcut ca meserii precum cele de electrician, metalurg, mecanic auto sau electromecanic să devină exotice, dar la mare căutare pe piaţa muncii. Din 800 de şcoli profesionale, câte erau în perioada 1999-2000, 15 ani mai târziu, această formă de învăţământ nu mai există, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică (INS). Acolo unde este cerere, sistemul trebuie să se adapteze, dar se pare că tinerii preferă mai degrabă programele susținute de companii, unde șansele de angajare după terminarea pregătirii sunt mai mari.

Pentru anul şcolar ce stă să înceapă, cifra de şcolarizare pentru învăţământul profesional cu durata de trei ani este de aproape 29.000 de locuri, însă pentru 2014-2015 numai aproximativ 15.000 de elevi au fost înmatriculaţi, potrivit Ministerului Educaţiei Naţionale. De partea cealaltă, potrivit aceleiaşi surse, 2.715 companii doresc să devină parteneri de practică în învățământul profesional cu durata de trei ani, organizat pe modelul învățământului dual.

Puşi în faţa nevoii de a avea oameni calificaţi şi pentru a rămâne productivi, companii precum Dacia (auto), Holcim (construcţii), HEINEKEN (industria berii), Schaeffler (componente pentru industria auto) sau Continental (auto) au decis să investească în pregătirea tinerilor fie printr-un parteneriat cu şcolile, fie chiar înfiinţând propriile şcoli.

Reîntoarcerea gulerelor albastre. În iulie 2014, de pildă, compania Dacia a semnat un acord de parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al judeţului Argeş şi Primăria oraşului Mioveni pentru înfiinţarea şi susţinerea funcţionării unor clase de învăţământ profesional în domeniul mecanică, pentru calificarea sculer-matriţer. Concret, Dacia a investit în crearea a două clase de profil – o clasă a IX-a cu 14 elevi (cu începere din 2014-2015, cu absolvire în 2017) şi una de a X-a cu 28 de elevi (tot cu începere din 2014-2015, cu absolvire în 2016).
Cei 42 de elevi vor beneficia de o bursă de 200 de lei, în funcţie de performanţă şi vor putea veni în calitate de stagiari la Uzinele Dacia din Mioveni. Marele avantaj este însă că, la finalizarea programului de perfecţionare, tinerii absolvenţi vor avea prioritate la angajarea în cadrul companiei, în funcţie de nevoile acesteia.

_DSC7153„În trecut, în România, existau şcoli profesionale care au dat generaţii de specialişti în diverse meserii. Aceste şcoli au dispărut şi, odată cu ele, au dispărut specializări de care mediul economic are nevoie. Renault România are deja tradiţie în organizarea de programe de stagii („Drive Your Future”) adresate tinerilor studenţi sau masteranzi, iar acum face pasul următor şi susţine instituţiile de învăţământ cu profil profesional”, a spus Nicolas Maure, preşedintele director general al Dacia şi director general al Renault România.

La fel, subsidiara din România a companiei elveţiene Holcim, în colaborare cu liceul din Aleşd, localitate unde compania producătoare de materiale de construcţii are o fabrică, a înfiinţat, încă din 2003, Şcoala postliceală de Tehnicieni în Industria Cimentului, în cadul Centrului de Formare Holcim.

„La fiecare doi ani au fost selectaţi aproximativ 15 tineri care au fost înscrişi la cursurile Centrului de Formare Aleşd, iar anul acesta a absolvit a cincea generaţie. Elevii au fost selectaţi în baza unui examen, a unui interviu şi a unui test de personalitate. Cunoştinţele dobândite pe durata celor 3 ani de instruire alcătuiesc o bază solidă care asigură o integrare rapidă şi de succes a absolvenţilor în comunitatea Holcim. De aceea, peste 90% dintre tinerii care au absolvit până acum au reuşit să obţină funcţii tehnice cheie în cadrul fabricilor Holcim România din Aleşd, Câmpulung şi Turda sau chiar au reuşit să-şi dezvolte cariera în cadrul altor companii Holcim din ţări precum Ungaria, Cehia, Slovacia, Azerbaidjan, Filipine, Australia şi SUA” a explicat François Pétry, directorul general al Holcim România.

Investiţia Holcim este de 140.000 de dolari pe an, iar la finalul programului ce durează trei ani (2 ani de instruire teoretică şi practică şi un an de practică în cadrul diverselor funcţii operaţionale), „tehnicianul specializat poate monitoriza, opera şi controla procesul de fabricare a cimentului, poate realiza analize chimice şi fizice de laborator, fabrica componente sau piese mecanice, poate asigura mentenanţa şi repararea instalaţiilor, utilajelor şi echipamentelor”, mai explică Pétry. În plus, la finalizarea şcolarizării, elevii primesc diplome de absolvire recunoscute de Ministerul Educaţiei.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii