Notice: Metoda constructor apelată pentru WP_Widget în Zoninator_ZonePosts_Widget este învechită de la versiunea 4.3.0! Folosește în schimb
__construct()
. in /home/stagingforbes/public_html/wp-includes/functions.php on line 3948
 Maxima morală - Forbes.ro
Cautare



, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

Auto |
|

Maxima morală

morala
Costurile pe segmentul despăgubirilor morale au explodat în doar câțiva ani de la nici 30 de milioane de lei, în 2008, la peste 250 de milioane de lei anul trecut.

Asiguratorii au ocazia să scape de o gaură neagră din bilanţuri, iar victimele accidentelor rutiere – să înghită în sec, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară, proaspăt primenită la nivelul conducerii de vârf, a anunţat că susţine limitarea despăgubirilor morale în cazul RCA. Propunerea vine de la patronatele din asigurări, ale căror costuri pe acest segment au explodat în doar câţiva ani, de la nici 30 de milioane de lei în 2008, la peste 250 de milioane de lei anul trecut.

În cazul RCA, despăgubirile sunt de cel mult un milion de euro în contul daunelor materiale, respectiv până la 5 milioane de euro pentru daunele morale. Nu înseamnă că aceşti bani sunt încasaţi efectiv, decât în cazul teoretic al posesorului unei maşini foarte scumpe (pentru daunele materiale) sau care ar fi putut câştiga venitul respectivi din salariu pe parcursul vieţii (în cazul daunelor morale). În România însă, despăgubirea medie reală este de puţin peste 1000 de euro în cazul daunelor materiale respectiv 13.000 de euro daunele morale. De unde atunci insistenţa asigurătorilor? În anumite cazuri, avocaţi bine-pregătiţi care îşi aleg cu atenţie cazurile şi chiar jurisdicţiile de judecată reuşesc să obţină despăgubiri de ordinul sutelor de mii sau chiar milioanelor de euro. Recordul de până acum este de 2 milioane de euro (sumă redusă ulterior la 900.000 de euro în apel), urmat de un caz de 1,7 milioane de euro, pentru care recursul încă se judecă. Aceste cazuri sunt deocamdată foarte rare, însă asigurătorii se tem că numărul lor va escalada, trimiţându-i pe pierdere.

Potrivit celor care plătesc despăgubirile, comisioanele avocaţilor în unele din aceste cazuri sunt „imorale“: merg până spre 50% sau uneori chiar mai mult. Iar soluţia propusă este plafonarea lor. Numai că există mai multe probleme – nici asigurătorii, nici ASF nu pot stabili prin norme cum să judece instanţele, nici să limiteze liberul acces la justiţie al cetăţenilor. Pe de altă parte, şi reversul poate fi dureros: scumpirea substanţială a poliţelor RCA, care acum sunt la cel mai înalt nivel din Europa. O ecuaţie complicată, în care asigurătorii par să aibă măcar parţial dreptate. Însă există şi o parte despre care preferă să nu vorbească niciodată, un avantaj competitiv uriaş pe lângă care această gaură neagră este nesemnificativă. În continuare, cei mai mulţi români, şoferi sau pietoni, habar n-au că sunt îndreptăţiţi la despăgubiri. În cele mai multe cazuri, autorul şi victima unui accident cad la „mica înţelegere“, cu sume uneori derizorii plătite din buzunarul celui dintâi. În majoritatea cazurilor, agenţii constatatori ai asigurătorului aleg să nu sufle o vorbă, astfel că bilanţul companiei rămâne „curat“.

Dacă asigurătorii şi supraveghetorul îşi vor asuma să rezolve aceste două probleme la pachet – adică eliminarea abuzurilor din ambele direcţii – atunci probabil că măsura va avea un impact net pozitiv. Dar nu din punct de vedere financiar! Pentru că, adunând şi scăzând, poliţele RCA se vor scumpi chiar mai mult, gaura neagră din bilanţ va creşte chiar mai mare. Sau şi una şi alta.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii