Notice: Metoda constructor apelată pentru WP_Widget în Zoninator_ZonePosts_Widget este învechită de la versiunea 4.3.0! Folosește în schimb
__construct()
. in /home/stagingforbes/public_html/wp-includes/functions.php on line 3943
 Acei oameni minunați și mașinile lor (aproape) zburătoare - Forbes.ro
Cautare



, Contributor

consultant de imagine în echipa designerului Alessandro Martorana și trainer de „small-talk” în cadrul unui proiect care formează specialiști în vânzări, management și comunicare.

Auto |
|

Acei oameni minunați și mașinile lor (aproape) zburătoare

Întâlnirea cu specialiștii Audi și BMW îți dă de înțeles că filmele SF cu „mașini zburătoare” sunt mai aproape de realitate decât s-ar fi crezut acum 10 ani.
BMW_Laserlight_3_1404

Când ești în sala principală a sediului central al Audi de la Ingolstadt chiar și comunicarea rezultatelor financiare anuale ale grupului german capătă un aer de poveste. Printre foșnetul foilor cu cifre și proiecțiile statisticilor complexe înțelegi că suntem martorii unui nivel al vânzărilor fără precedent în segmentul premium al industriei auto. Intuiția îți este imediat confirmată de președintele Audi, Rupert Stadler, care concluzionează un capitol pe înțelesul jurnaliștilor economici: „conform raportului fiscal, anul trecut am livrat 1,575 milioane de unități, iar totalul vânzărilor a ajuns la 49,9 miliarde de euro, ceea ce a ne-a adus un profit operațional de peste 5 miliarde euro.” În contextul acestor informații care definesc un succes absolut, ai crede că nimic din ce urmează de-a lungul conferinței de presă nu mai poate să te impresioneze. Apoi asculți discursul inginerului Ulrich Hackenberg, „creierul” din spatele dezvoltării tehnice a Audi și descoperi elementul cu adevărat suprinzător:  „Din bugetul de 22 de miliarde de euro alocat investițiilor până în 2018, principala destinație rămâne dezvoltarea și cercetarea inovațiilor tehnologice.” Hotărârea cu care sunt apoi enumerate sistemele pe care Audi le-a introdus deja în producția de serie sau urmează să le ofere în viitorul apropiat te trimite cu gândul la o singură concluzie. În cursa pentru a convinge noi clienți să plătească prețul ridicat al clasei premium, principalul argument se leagă de tehnologie mai mult decât ar conta designul sau calitatea materialelor.

 

Audi TT Coup

 

Viitorul este aici. Într-un peisaj futurist amenajat în mijlocul muzeului Audi, demonstrația eforturilor susținute de a trece în producția de serie sisteme futuriste pare să-și atingă apogeul o dată cu prezentarea noului TT. Primele workshop-uri organizate la sediul central de la Ingolstadt îți oferă toate indiciile pentru a înțelege că specialiștii Audi pun accent pe înlocuirea planșei de bord convenționale cu un ecran TFT, devenit referință pentru industria auto. „Cockpit-ul virtual care înlocuiește ceasurile de bord permite utilizatorului să își personalizeze experiența la condus și înglobează informațiile sistemelor de navigație și multimedia care, până acum, erau redate pe display-ul de pe consola centrală”. Același Hackenberg care și-a început cariera la Audi în urmă cu mai multe decenii ține să te convingă de realitatea unui viitor simplificat care ascultă cerințele venite din partea utilizatorilor. „Audi nu și-a propus să elimine conceptul de consolă centrală, dar viziunea întruchipată de noul concept Audi TT este un interior „curat” în care, de exemplu, sistemul de setare al climatizării este înglobat direct în forma gurilor de ventilație. Ecranul TFT în locul planșei de bord este o realitate la care se vor converti toate automobilele în cel mult 10 ani de acum.”

Inteligența unui far. La 60 de km mai la nord, la München, o demonstrație a eficienței farurilor cu laser te convinge că gigantul german BMW implementează în ritm accelerat sisteme tehnologice complexe. Te urci la bordul noului model de lux i8 si îți este imposibil să rămâi indiferent când vezi observi pe viu ce înseamnă să ai faruri care îți luminează drumul pe o distanță de 600 de metri! „Farurile laser sunt în mod cert cea mai avansată formă de iluminare asociată vreodată cu industria auto”, afirmă Stefan Weber, coordonatorul proiectului Laser, un tânăr de geniu pe care BMW a știut să îl formeze încă de la bun început. El se bucură la fel de mult ca tine de experiența pe care o oferă condusului un model de lux electric, precum i8, și vorbește cu toată convingerea despre un viitor în care farurile cu Xenon sau cu LED rămân doar alternative mai avantajoase ca preț. „Experiența unei călătorii la bordul automobilului echipat cu faruri laser revoluționează ideea de condus pe timp de noapte. Raza perfectă dublează distanța câmpului vizual, de la 300 de metri, cât este performanța LED, la 600 de metri. Tehnologia laser este mult mai ușoară în comparație cu Xenon sau LED și are o durată de viață nelimitată. Pe lista avantajelor se găsește și posibilitatea modulării razei de lumină cu o precizie ridicată, astfel încât mașinile care vin din sens invers să nu fie incomodate în niciun fel de intensitatea ridicată a laserului.” Normal că la bordul unei „navete spațiale” precum se simte noul i8 privirea îți este atrasă de ecranul TFT. Pentru că la fel ca și la Audi TT, BMW a eliminat ceasurile convenționale de bord pentru gama de modele electrice și hibrid – BMW i. În acest caz, producătorul de la Muenchen a reușit să aducă în producția de serie primele mașini gândite din start ca o alternativă a viitorului, modele construite pe platforme tehnice proprii care valorifică propulsia electrică. „De pe lista zecilor de inovații înglobate de i8 poți observa în timp real cum mașinile de pe contrasens sunt puse într-un con de umbră care dispare imediat ce drumul s-a eliberat.” Stefan Weber repetă fără nicio emoție un exercițiu pe care ai avea tendința să nu îl crezi dacă nu ai fi fost direct în mașină pe un drum public. „La baza acestor sisteme stă misiunea BMW de a oferi același nivel de siguranță pe care îl oferă lumina zilei. Farurile inteligente permit șoferului să monitorizeze și eventualele obstacole din zona învecinată drumului, zonă de unde pot ajunge pe carosabil bicicliști, pietoni dezorientați sau animale sălbatice.”

 

AL140043

 

 

O viziune în noapte. Treci de la modelul sport i8 la un model SUV X5 care arată cât se poate de normal dar înglobează noua generație a sistemului „Nightvision”. „Gazda” demonstrației aflată la volan este însuși creierul care a implementat conceptul în producția de serie, inginerul Artur Russ. „Ceea ce astăzi oferă toți producătorii premium, în special cei germani, a plecat de la o inovație BMW pe care am prezentat-o în premieră mondială, în 2005. Am prelut o aplicație militară și am reușit să echipăm limuzina de lux Seria 7 cu o cameră cu infraroșu capabilă să redea posibile obstacole înainte ca acestea să ajungă în raza farurilor. Într-o primă fază, imaginile alb-negru erau transmise pe display-ul sistemului multimedia și necesitau o perioadă de acomodare până când șoferul „învăța” să urmărească informația în paralel fără a-și lua privirea prea mult de la condus. Am îmbunătățit permanent sistemul, iar astăzi suntem la a treia generație. Acum am adăugat și o cameră termosensibilă pentru a avertiza șoferul de apariția unui pieton, biciclist sau animal sălbatic.” Chiar dacă pare un scenariu de film SF, în timp ce vorbește, Arthur Russ ajunge în mijlocul unui simulări care presupune apariția unui animal sălbatic pe carosabil. Semnalul sonor și luminos intervin brusc în mijlocul discursului deoarece computerul face diferența între ființe și obiecte. „Cea mai recentă inovație se numește BMW Dynamic Light Spot și se traduce printr-o rază LED care indică prin semnale consecutive locul în care sistemul a identificat un obstacol viu.” Ceea ce observi cu uimire de la volan este o rază de lumină albă orientată exact în punctul de unde există posibilitatea să ajungă pe carosabil un om, un biclist sau un animal sălbatic. „Performanța computerului a ajuns la un nivel la care, cu ajutorul camerei termosensibile, poate aprecia exact natura ființei și o va semnala pe planșa de bord cu simbolul potrivit ajutat de raționamente matematice care iau în calcul temperatura corpului, viteza de deplasare și mișcarea membrelor. De exemplu, un biciclist este privit de computer ca un pieton care își mișcă picioarele foarte repede.”

Lista inovațiilor se extinde, inevitabil și la stopurile mașinii. „Dincolo de misiunea lor practică, stopurile au și rolul de a-i face pe oameni să se îndrăgostească de un model sau o marcă. Iar pentru a fi siguri că nu există confuzie, producătorii și-au propus să transforme „semnătura roșie” a stopurilor într-un semn imposibil de confundat, mai ales pe timp de noapte.” Pledoaria aparent prea poetică vine din partea unui personaj cât se poate de pragmatic, Thomas Hausmann, coordonatorul departamentului care dezvoltă sistemele de iluminare din viitorul BMW. „Am debutat în cursa pentru stopuri cu design deosebit introducând, în premieră mondială, tehnologia LED, iar astăzi întreaga gamă de modele se poate lăuda cu benzi de lumină roșie. Cât de curând însă vom fi martorii noii generații de stopuri pentru care se introduce tehnologia OLED – ”Organic Light Diodes”. Elementele produse din materie organică compun adevărate contrucții 3D care, pe lângă o vizibilitate îmbunătățită, oferă un spectacol de lumină imposibil de confundat.” BMW declară că a încheiat deja prima fază a proiectului ale cărui rezultate vor intra în echiparea noilor modele. Specialiștii germani sunt acum provocați de stopurile OLED din viitorul îndepărtat care vor oferi și elemente mobile pentru a comunica intensitatea frânării și schimbarea direcției de mers.

La sfârșitul unei luni în care ai șansa să discuți direct cu inginerii și designerii care modelează viitorul industriei auto, înțelegi că, de fapt, revoluția a început de în urmă cu cel puțin două decenii. Iar dacă ideea pare exagerată, atunci vă propun următorul exercițiu de imaginație: călătoriți în timp în anii 1990 și gândiți-vă la o mașină care, în funcție de cheia cu care este descuiată, știe ce setări își dorește șoferul pentru informațiile de la bord, pentru poziția scaunului și pentru posturile de radio memorate de sistemul multimedia. Apoi aflați că toate modelele produse de Audi și BMW la acest moment dispun, în echiparea standard, de tot ce am enumerat mai sus.

Citiți ediția specială dedicată inovației și în varianta digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii